Kreolingwistyka w zarysie

Preferowane jednostki analizy: wspólnoty mowne, społeczności użytkowników dyskursów; praktyki językowe; rama partycypacyjna; poczucie własnego ja (osoba, tożsamość), akty mowy Zagadnienia teoretyczne: mikro- i makrozwiązki; heteroglozja; integracja różnych zasobów semiotycznych; tekstualizacja; ucieleśnienie; formowanie i negacja tożsamości (własnego ja); narracyjność; ideologia językowa, w tym językowe relacje siły i przewagi Preferowane metody zbierania danych: analiza socjohistoryczna; audiowizualna dokumentacja tymczasowo rozwijających się ludzkich relacji, ze specjalnym uwzględnieniem naturalnie płynnego charakteru i co chwilę negocjowanych tożsamości, instytucji i grup społecznych (Duranti 2003: 333) 4. Paradygmat czwarty: komun i ka cy j no - -dy skur s ywny Zadania: dokumentacja komunikacji, języka, dyskursu oraz praktyk językowych (w tym też praktyk piśmiennych) i dyskursywnych (stosowanych w określonych niewerbalnych zanurzeniach kontekstualnych) przez badane grupy społeczne; opis, dokumentacja i analiza zmian językowo- -społeczno-kulturowych w czasie i przestrzeni Język postrzegany jest jako: domena zorganizowana kulturowo i komunikacyjnie, ale też organizująca kulturę i komunikację Preferowane jednostki analizy: praktyki dyskursywne i komunikacyjne; teksty wraz z dyskursami, w których występują; gramatyki komunikacyjne dyskursów, gatunki mowy itp. Zagadnienia teoretyczne: relacja między jednostkami językowymi a niewerbalnym kontekstem, w jakim powstają; związki społeczno-kulturowe powstałe na podstawie zakodowanych nośników znaczenia (np. tekstów); lingwistyczno-kulturowe elementy tożsamości etnicznej; antropolingwistyczne aspekty zachowań komunikacyjnych; pismo jako system semiotyczny zależny od kultury i odgrywający wielką rolę w procesach kreowania i komunikacji znaczeń, w tym zdarzenia piśmienne i praktyki piśmienne Preferowane metody zbierania danych: analiza gramatyk komunikacyjnych badanych dyskursów na podstawie tekstów powstających w tych dyskursach (tekstów językowych, ale także tekstów rozumianych antropologicznie jako zdarzenia kultury) (Chruszczewski 2011, 2018)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE5NDY5MQ==